Stare de urgență: Ce schimbări vor fi introduse pentru regiunea transnistreană

Stare de urgență: Ce schimbări vor fi introduse pentru regiunea transnistreană

Parlamentul de la Chișinău a aprobat stare de urgență pe întreg teritoriul R. Moldova, pentru o perioadă de 60 de zile, începând cu 16 decembrie 2024. Propunerea a venit din partea Guvernului, fiind argumentată prin „obligațiile pozitive ale statului de a preveni și a diminua efectele unei posibile crize umanitare în regiunea transnistreană, ce ar putea afecta direct și imediat securitatea statului și a cetățenilor”, drept urmare a stopării livrărilor de gaze naturale de către „Gazprom” în zonă.

Premierul Dorin Recean a precizat că instituirea stării de urgență va permite, printre altele, utilizarea coridoarelor verzi pentru ajutoare umanitare, echipamente și utilaje medicale.
Astfel, el a solicitat Parlamentului să acorde pârghiile necesare, prin instituirea stării de urgență, pentru a acționa rapid, propunând derogări de la mai multe legi:

  • Legea cu privire la emisiile industriale 227/2022: permisiunea unor emisii suplimentare la importul și utilizarea de cărbune.
  • Legea cu privire la serviciile de plată și moneda electronică 114/2012: impunerea obligației pozitive de colectare și efectuare a plăților pentru cetățenii și companiile din stânga Nistrului care nu au înregistrările corespunzătoare pe dreapta Nistrului la autoritățile constituționale.
  • Legea cu privire la medicamente 1409/1997 și Legea cu privire la activitatea farmaceutică 1456/1993: pentru excepțiile legate de ajutoare umanitare din domeniul medical.
  • Legea cu privire la administrația publică locală 436/2006 și Legea cu privire la descentralizarea administrativă 435/2006: pentru a acomoda necesitățile persoanelor intern strămutate.
  • Codul muncii 154/2003: în cazul în care unii angajați ai statului din sectorul public, dar și angajați ai sectorului privat, ar trebui detașați de urgență în Ucraina, pentru efectuarea unor lucrări de mentenanță, reparație sau restabilire a rețelelor electrice.
  • Legea cu privire la bugetul de stat, pentru cazurile alocărilor de mijloace și ajutoare din exterior. Ajutorul va veni pentru ca anume R. Moldova să-și ajute cetățenii din stânga Nistrului.
  • Codul Vamal 95/2021 și Codul Fiscal 1163/1997: importul pentru necesitățile umanitare – fără taxe vamale, TVA, accize, pentru ajutoarele umanitare.

Acum, Comisia pentru Situații Excepționale, în calitate de autoritate administrativă responsabilă de gestionarea situației, va emite dispoziții cu caracter executoriu pentru conducătorii autorităților administrației publice centrale și locale, ai agenților economici, ai instituțiilor publice, precum și pentru cetățeni și alte persoane aflate pe teritoriul R. Moldova. Dispozițiile emise de aceasta vor intra în vigoare din momentul emiterii lor.

Mai exact, problemele care se propun a fi soluționate prin intermediul acesteia sunt:

1) dispunerea posibilității alocării mijloacelor financiare pentru asigurarea procurării cantităților necesare de gaze naturale și energie electrică pentru ambele maluri;
2) adoptarea deciziilor necesare în scopul asigurării unor acțiuni rapide de asigurare cu resurse energetice, inclusiv prin derogare de la prevederile actelor normative;
3) dispunerea, la necesitate, a raționalizării consumului de resurse energetice;
4) adoptarea decizilor de împuternicire a furnizorilor și operatorilor de sistem să acționeze în scopul procurării, transportării și distribuției energiei electrice și gazelor naturale pe întreg teritoriul țării;
5) protecția socială a cetățenilor, inclusiv a celor din localitățile din stânga Nistrului, prevenirea și, după caz, limitarea efectelor unor crize umanitare;
6) coordonarea activității mijloacelor de informare în masă privind:
a) informarea populației despre cauzele și proporțiile situației excepționale, despre măsurile întreprinse pentru prevenirea pericolului, lichidarea urmărilor acestei situații și protecția populației;
b) familiarizarea populației cu regulile de comportare în timpul situației excepționale;
c) introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicații;
7) instituirea de instrumente rapide de colectare a plăților de la consumatori pentru resursele energetice folosite;
8) efectuarea altor acțiuni necesare în vederea prevenirii, diminuării și lichidării consecințelor insuficienței de resurse energetice care a provocat starea de urgență.

Autoritățile avertizează că este posibilă apariția unei situații mult mai complicate decât cea din noiembrie 2022, când urmare a bombardamentelor Federației Ruse a fost afectată semnificativ infrastructura energetică din Ucraina, fiind stopate exporturile de energie electrică și către malul drept.

Asigurarea aprovizionării cu gaze naturale și energie electrică, precum și infrastructura electroenergetic și de gaze naturale din regiunea transnistreană nu se află sub controlul autorităților constituționale. 

Contractul actual prevede livrarea a cel puțin 5,7 milioane de metri cubi de gaze lunar în stânga Nistrului, însă „Gazprom” condiționează livrările de gaz către Centrala de la Cuciurgan cu o pretinsă datorie despre care Chișinăul subliniază că este nejustificată.