Proiect de lege: Plăcuțe neutre pentru mașinile din regiunea transnistreană până în 2026
- Reintegrare Zona de securitate
- Redacția
- 28/06/2024
Un nou proiect legislativ propune ca termenul de înregistare cu plăcuțe de înmatriculare neutre pentru locuitorii din stânga Nistrului să fie extins până la 31 decembrie 2026. Astfel, Parlamentul urmează să examineze proiectul modificat al Legii nr.170/2018, după ce anterior autoritățile constituționale au prelungit de două ori termenul de acţiune al mecanismului respectiv.
Legea respectivă acordă dreptul locuitorilor din unitățile administrativ-teritoriale, care temporar nu se află sub controlul autorităților constituționale, de a-și înmatricula mijloacele de transport cu numere de înmatriculare neutre și de a accede în traficul internațional. Mecanismul nu se referă și la vehiculele folosite în activitatea comercială.
Grupul de deputați PAS care a lucrat asupra proiectului notează că promovarea acestuia va permite realizarea interesului național, prin oferirea serviciilor publice locuitorilor din regiunea transnistreană și întărirea încrederii dintre cele două maluri ale Nistrului.
Ce spun autorii legii
Autorii proiectului enumeră printre avantaje faptul că mijloacele de transport înmatriculate la autoritățile statului sunt supuse verificării prin sistemul internațional, iar conducătorii automobilelor cu numere neutre pot fi identificați în traficul rutier și, în cazul implicării în accidente – supuși răspunderii juridice.
Totodată, autorii susțin că datorită instituirii acestor prevederi statul își va onora în continuare obligațiile pozitive față de locuitorii din raioanele de est ale țării care se confruntă cu dificultăți generate de nereglementarea conflictului transnistrean, iar proiectul nu va implica cheltuieli adiționale și alocarea mijloacelor financiare din bugetul de stat.
„Ca urmare a implementării prevederilor proiectului, deținătorii mijloacelor de transport ce cad sub incidența Art.I din proiect vor achita în bugetul național toate plățile și taxele prevăzute de mecanismul de documentare a mijloacelor de transport cu numere de înmatriculare neutre. Personalul ASP va activa în continuare în 2 puncte de înmatriculare a mijloacelor de transport din Tiraspol și Râbnița, iar costurile pentru perfectarea actelor vor fi acumulate în bugetul ASP”, se menționează în document.
Critici în Raportul Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției
Un raport de expertiză al Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) subliniază că, în cazul acestui proiect de modificare a legii, nu au fost respectate prevederile privind transparența în procesul decizional și că argumentarea, precum și justificarea financiar-economică a acestuia nu sunt suficiente.
„Lipsesc informații despre calculele concrete de funcționare a birourilor respective de înmatriculare ale ASP în stânga Nistrului și dacă sumele acumulate de la înmatricularea timp de circa 4 ani a automobilelor cu numere neutre acoperă sau nu pe deplin cheltuielile de funcționare a respectivelor subdiviziuni, sau acestea sunt subvenționate. De asemenea, nu se menționează faptul că bugetul de stat al R. Moldova ratează de circa 4 ani încasarea sumelor necesare pentru plata drepturilor de import a automobilelor înmatriculate cu numere neutre”, se spune în Raportul CAPC.
În același timp, CAPC constată că autoritățile constituționale au prelungit de două ori anterior termenul de acţiune al mecanismului fixat iniţial pentru un interval de 2 ani. Același raport notează că efectele și impactul aplicării anterioare ale respectivei legi sunt reduse, în anii 2022-2023 fiind înmatriculate mai puțin de o mie de unități, ceea ce ar constitui sub 1 la sută din numărul potențial existent de mijloace de transport înregistrate în regiunea transnistreană.
„Includerea unui nou termen pentru aplicarea facilităților constituie o acțiune de bunăvoință unilaterală a autorităților Republicii Moldova, iar autoritățile de la Tiraspol nu întreprind acțiuni juridico-politice similare de apropiere și sporire a încrederii”, comentează experții CAPC.
Aceștia au concluzionat că, prin continuarea aplicării respectivei Legi se menține starea de inegalitate de tratament aplicată persoanelor fizice și juridice aflate pe teritoriul Republicii Moldova, dar sub diferit regim de control (constituțional și neconstituțional), întrucât o parte sunt impuși să achite plăți de import, iar altă parte beneficiază de facilități.
Cum s-au schimbat cererile și interesul pentru plăcuțe neutre
Potrivit datelor oficiale, de la intrarea în vigoare a Legii nr.170/2018 (1 septembrie 2018 și până în 7 iulie 2023), cele două puncte de înmatriculare a unităților de transport deschise de ASP în orașele Tiraspol și Râbnița au luat la evidență circa 10.020 vehicule:
- septembrie – decembrie 2018 – 1673,
- anul 2019 – 1314,
- anul 2020 – 1223,
- anul 2021 – 4875,
- anul 2022 – 559,
- 2023 – 376.
Media lunară de înmatriculare a unităților de transport în anii precedenți a fost:
- anul 2018 – 418,
- anul 2019 – 110,
- anul 2020 – 103,
- anul 2021 – 406.
Autorii proiectului modificării Legii nr.170/2018 menționează că relevanța mecasnimului respectiv s-a amplificat după 1 septembrie 2021, când Ucraina a interzis trecerea peste frontiera moldo-ucraineană a autovehiculelor cu plăci nerecunoscute emise în stânga Nistrului.
Deși, începând cu 29 decembire 2021 şi până în prezent, Tiraspolul blochează, prestarea serviciilor de înmatriculare primară a automobilelor în aceste două subdiviziuni (în perioada ianuarie-iunie 2022 fiind înmatriculate 143 automobile), autorii proiectului susțin că statisticile denotă sporirea interesului locuitorilor din regiunea transnistreană pentru acest serviciu oferit de autoritățile R. Moldova, care le asigură dreptul de a călători în afara țării cu unitățile de transport proprii.
Găsiți mai jos un material explicativ despre numerele neutre