Lilian Carp: Noi cunoaștem că în stânga Nistrului resursele militare, pe care le are Rusia acolo, oricând pot fi activizate
Un nou PODCAST marca Zona de Securitate despre reglementarea conflictului transnistrean, securitate și crize, nu doar economice, despre care s-a tot vorbit în 2021 și continuă în 2022, dar și despre criza regională de Securitate.
Se încearcă crearea unei noi hărți a sferelor de influență militară în Europa, este pregătită Republica Moldova să se facă auzit în acest context, și cum totuși reintegrăm țara, aflați de la deputatul în Parlamentul Republicii Moldova Lilian Carp, care este și președintele unei dintre cele mai importante comisii în Parlament – Securitate națională, apărare și ordine publică.
Zona de Securitate: Când vorbim despre reglementarea conflictului transnistrean mereu a apărut problema voinței politice și s-a tot spus că lipsa ei ar fi problema spre rezolvarea conflictului transnistrean. Acum, având un singur partid la guvernare, am atins această voință politică și este gata această conducere să o aplice?
Lilian Carp: Problema transnistreană este un subiect destul de complicat, noi dacă vom lua toate conflictele din regiune începând cu spațiul postsovietic, începând cu Ucraina unde vedem ca este un conflict de lungă durată care nu are o soluție, pentru Karabahul de Nord ați văzut că s-a rectivizat situația, nemaivorbind de Osetia, Abhazia. În Republica Moldova probabil este unicul conflic în care s-a semnat un acord dintre Federația Rusă și Republica Moldova privind încetarea focului, fapt ce demonstrează că în acest conflict a fost implicată și Federația Rusă, însă pe parcursul anilor au avut loc mai multe acorduri și chiar la nivel internațional cum ar trebui să aibă loc relația dintre Chișinău și Tiraspol unele au trecut destul de greu prin Parlament si au fost acceptate, unele încă trebuie să fie discutate. În acest context a fost creat un grup de parlamentari privind discuțiile cu stânga Nistrului, la etapa actuală nu avem un prim vicepremier pentru reintegrare, dar va fi numit în curând după declarațiile doamnei prim-ministru și atunci clar că această comisie își va intensifica activitatea privind reglementarea conflictului transnistrean. Au fost acțiuni care au apropiat malul stang de cel drept noi trebuie să luăm în considerație că a crescut o generație în condiții destul de ostile, oamenii care s-au născut după 1992 sunt la vârsta maturității 25-30 de ani, acești oameni nu trebuie să perceapă Republica Moldova ca un dușman, dar ca statul său. Un lucru este clar după ce Moldova a obținut dreptul la liberă circulație a crescut și numărul beneficiarilor de pașaport din Republica Moldova, practic 90% din populația regiunii au deja cetățenia Republicii Moldova, iar viziunile lor văd că se schimbă în rezultatul alegerilor care au fost în 2015 -2016, drepata acumula maxim 5-6% printr-o participare destul de scăzută noi am văzut la alegerile prezidențiale și parlamentare, am văzut o creștere a simpatiilor de dreapta, asta înseamnă că se schimbă și mentalitatea oamenilor de acolo.
Pe dealtă parte noi înțelegem că stânga Nistrului este destul de mult controlată de Federația Rusă chiar dacă ea declară că recunoaște integritatea Republicii Moldova, întreprinde anumite acțiuni contrare declarațiilor pe care le fac, acest lucru a fost văzut la așa-numitele alegeri din stânga Nistrului când mai mulți oficiali din Federația Rusă au participat activ la această campanie electorală și în ziua alegerilor și am văzut și o campanie destul de agresivă în media din Federația Rusă împotriva Republicii Moldova.
Zona de Securitate: Ați menționat aceste așa numite alegeri și participarea acelor deputați ruși dumneavoastră fiind președintele comisiei pentru securitate și apărare ați știut despre venirea acelor deputați? Noi din câte am înțeles și sursele noastre ne-au spus că ei au venit cu ajutorul Parlamentului Republicii Moldova, mai bine zis cu aujutorul fracțiunii comuniștilor și socialiștilor, au folosit acea invitație cu antetul Parlamentului Republicii Moldova și așa au intrat ei în Moldova.
Lilian Carp: Noi avem o problemă când avem anumite partide politice care vorbesc de stânga Nistrului ca de o parte care aparține Federației Ruse și am văzut ex președintele Dodon mai nu cânta osanale că alegerile sunt așa cum sunt. Pentru a legitima alegerile au fost într-o delegație oficială și mitropolitul Moldovei, cumva să ofere o legitimație acestui scrutin, clar că nu a făcuto așa, a fost la indicația cuiva. Ei prin intermediul acestui partid au intrat, plus să nu uităm că au pașapoarte diplomatice, dar au fost întorși mai mulți care au venit în Republica Moldova nedeclarand scopul real, noi știam care era scopul și a fost luată acea decizie de către organele de resort de ai întoarce înapoi.
Zona de Securitate: Aceste acțiuni a fostului președinte al R. Moldova Igor Dodon nu sunt pasibile de trădare de patrie?
Lilian Carp: Declarațiile trebuie să fie urmate și de anumite acțiuni, este clar că Servicul Informații și Securitate (SIS) trebuie să aibă mai multe acțiuni pentru a putea acumula aceste informații. Noi trebuie să reformăm această instituție, nu că nu și-ar face bine treaba, dar ea trebuie modernizată, ea se conduce după o lege din 1999, care a mai fost modificată pe alocuri trebuie să recunoaștem, are atribuții limitate cu acest mandat de securitate al statului care i-ar permite mai repede să acționeze, de exemplu în cazul lui Ceauș până s-au delegat, Ceauș era în partea stângă în Ucraina. Asta este percepția care eu o am. Deaceea era necesar ca noi s-avem acest mandat, dar există o mică problemă, până va fi votat acest mandat de securitate, este vorba de drepturile cetățenilor. În condițiile când acest mandat de securitate dă o putere prea mare acestei instituții există riscuri de abuzuri. Noi până în acest moment nu avem un registru unic al persoanelor care sunt interceptate, în perioada guvernării PD noi am avut zeci de mii de interceptări. Era foarte simplu să obții interceptarea. Nefiind un registru putea să solicite interceptarea și Procuratura și Poliția și CNA, deci un șir de instituții, mai are direcția 5 care se ocupă numai nu cu ce trebuie.
Asta se întâmpla din cauza că noi nu am avut un registru unic în care atunci când se solicita interceptarea cetățeanului Carp se introduce în această bază de date, se avizează mai departe de procuratură, care este cauza că ești interceptat, mai departe, cum este în România după ce aI fost interceptat se aduce la cunoștință printr-un mesaj că ai fost interceptat, cu următorul mesaj, că „dvs ați fost interceptat de la – până la pe următoarea cauză penală,” asta este una, adică, cetățeanul trebuie să știe că el a fost interceptat, care a fost cauza și care a fost rezultatul interceptării, în cazul în care el a fost interceptat iar probele nu s-au adeverit materialul trebuie să fie nimici. În condițiile acestea pot avea loc anumite scurgeri așa cum au fost linșați la noi anumiți politicieni.
Accesul la secretul de stat
Zona de Securitate: Un alt aspect ce ține de SIS este că nu se cunoaște cine deține dreptul la secretul de stat. În spațiul public au fost mai multe declarații precum că acest drept l-ar deține persoane ce au așa-numita cetățenie transnistreană, cum am putea împiedica aceste persoane să aibă acces la documente cu grif secret? Pentru că știm și polițiști care au această cetățenie și ei activează în structurile de forță.
Lilian Carp: Este adevărat, legea spune clar că persoanele care sunt angajate în cadrul SIS nu au drept decât la cetățenia Republicii Moldova. Lacuna care este legislativă și care trebuie corectată, trebuie adăugată sau a unui teritoriu separatist. Pentru că în cazul acesta ai rezolva în sine problema pentru că în cazul acesta ai rezolva problema dacă ai pe teritoriul tău zone necontrolate care emit cumva un act și e cetățeanul unui stat nerecunoscut și automat nici actele emise nu sunt valabile. Dacă pornești după acestă premisă ei au doar cetățenia Republicii Moldova, nu au cetățenia altui stat, de aceea legea trebuie modificată cu adaugarea: „Nu au cetățenia altui stat sau a unui teritoriu separatist.”
Zona de Securitate: Dar aveți asta în plan?
Lilian Carp: Da, sigur că este. Noi acum în comisie discutăm planul comisie pentru anul 2022, el va fi anunțat săptămâna viitoare, va fi enunțat în cadrul ședinței comisiei unde vom discuta despre priorități, noi am discutat despre câteva în principiu el este gata doar trebuie aprobat de comisie.
Zona de Securitate: De ce v-am întrebat despre lipsa aceste prevederi în vreo lege, pentru că teritoriul din stânga Nistrului este menționat în unele legi, cum ar fi cele ce țin de alocații sau pensii. În ele este menționat dacă o persoană deține o pensie în regiune nu poate beneficia de una și pe malul drept, cum se face că atunci când sunt implicați bani menționăm expres această apartenență, dar cand vine vorba de securitatea statului, nu?
Lilian Carp: Eu cred că a fost o scăpare a comisiilor anterioare cred că nici nu au tras atenție, subiectul a ajuns la mine pe masă undeva la mijlocul lunii decembrie, despre faptul că avem asemenea situații am avut si anumite dezbateri cu colegii mei despre ce înseamnă asta, la ce pot duce existența acestor persoane care se pot infiltra și pot avea acces la aceste secrete de stat, oficial, legal, fără ca să fie tras la răspundere.
Zona de Securitate: În legislația Republicii Moldova există Articolul 351. din codul penal- Uzurparea de calităţi oficiale, unii experți spun că este foarte bun, de ce el nu este aplicat în cazul unor persoane din stânga Nistrului care dețin anumite funcții și exercită anumite atribuții asupra persoanelor, nu doar din stânga Nistrului, dar și din dreapta Nistrului, ele nu sunt trase la răspundere.
Lilian Carp: Bun pentru a trage la răspundere noi trebuie să schimbăm cumva și abordarea, noi ce ne dorim noi cu stânga Nistrului, partenerii europeni spun că trebuie să avem o cale de comunicare de a ajunge la o anumită etapă integrarea regiunii în statul Republica Moldova după care de avut un plan de acțiuni unde se trage o linie roșie și mai departe cum mergi. Acestea sunt abordările pe care ni le spun experții externi, de a evita cumva conflicte directe. Noi în linii generale suntem într-o zona destul de turbulentă mai ales că s-au intensificat anumite acțiuni ale Federației Ruse la hotarul cu Ucraina. Aceste tensiuni sunt strâns legate de negocierile cu NATO și noi cunoaștem că în stânga Nistrului resursele militare pe care le are Rusia acolo, oricând pot fi activate, ele mereu sunt în stare de alertă. Acum întrebarea este, noi ce ne dorim să reintegrăm țara pe cale pașnică sau să așteptăm un moment potrivit care va duce la reintegrare? Eu pot să vă spun cu certitudine, noi singuri nu vom putea face față acestui conflict, fără partenerii externi noi nu vom reuși. Cheia se află între Bruxel și Kremlin, cam aici se află cheia. Noi acum menținem cumva că o situație de conflict ce nu poate fi escaladata în una militară. Sunt anumite încercări din stânga Nistrului de provocare, dar noi încercăm pe cale diplomatică să rezolvăm. Noi am avut președinți proruși, doi la număr, cel puțin, care aveau majorități parlamentare, dar în stânga Nistrului, vă aduceți aminte discuțiile dintre Smirnov și Voronin erau destul de dure între ei și noi ne întrebam, ce e a asta? Sau de Dodon nu mai vorbim că mergea și punea flori la Tighina și declara că dreapta Nistrului este vinovată de acest război. Noi încercăm să mergem spre conciliere, dar el cauta vinovați. Abordările lor au fost, că stânga cu dreapta Nistrului parcă erau pe aceeași undă, Federația Rusă tutore, dar asta a dus la escaladarea mai mult decât la o rezolvare.
Zona de Securitate: De aceea și vă întrebam dacă este acum voință?
Lilian Carp: Acuma este voință, însă noi ne dorim să ajungem la un punct în care să spunem ce facem mai departe, da. Noi încercăm prin acțiuni să spunem că este aceeași parte a Republicii. Ați văzut că și în perioada pandemică, destul de complicată, de la Chișinău a plecat o cotă parte din vaccinuri au plecat în stânga Nistrului sau dacă au venit anumite donații de măști, de echipament, deci s-a acționat ca fiind același teritoriu al Republicii Moldova, cam asta trebuie să fie abordarea în tot într-un viitor apropiat.
Va fi un nou război în Ucraina?
Zona de Securitate: Ați menționat despre această insecuritate la nivel regional și vreau să vorbim despre Ucraina, care transmite mesaje tot mai puternice că regiunea transnistreană este un pericol pentru securitatea lor și așteaptă anumite provocări. Este Moldova capabilă să își protejeze frontierele pentru a nu permite implicare armată a regiunii în acest posibil război, pe care nu și-l dorește nimeni, dar ar putea fi?
Lilian Carp: În primul rând este o provocare, mai mult pentru negocierile pe care le-au avut de purtat cu NATO, ei încearcă să obțină ceva. Noi trebuie să fim foarte atenți ce a declarat Putin, cu vreo 15-16 ani în urmă, despre destrămarea URSS-ului. El a menționat că a fost cea mai mare catastrofă umanitară, dacă urmăriți anumite emisiuni de propagandă care sunt la ei, vorbesc despre așa-numitul spațiul al culturii și lumii ruse. Pentru ei Rusia fără Ucraina nu poate fi. De aceea în urma declarației și intenției Ucrainei că vrea să adere la blocul militar NATO cumva s-a escaladat această relație dintre Rusia și Statele Unite și NATO, un lucru trebuie să fie cert. O intervenție militară deschisă a Federație Ruse pe teritoriul vor avea consecințe dezastruoase pentru FR din punct de vedere economic, oficialii NATO au declarat deschis că vor impune sancțiuni directe primelor persoane în stat, inclusiv lui Putin, să nu uităm că oamenii au cont și în altă parte. În aceste condiții vă dați seama că lucrurile nu sunt atât de simple precum par. Am vazut după aceste atenționări că oficialii ruși spun că nu au de gând să invadeze Ucraina, este o acțiune radicală, dacă se vor impune sancțiuni persoanel lui Putin și chiar vor rupe legăturile diplomatice cu SUA. Asemenea lucruri nu au fost măcar în perioada războiului rece. Deci eu la modul serios nu cred că FR va face un atac deschis asupra Ucrainei, ceea ce pot face ei este un război hibrid, așa cum au făcut în Donețk, așa cum au făcut în Lugansk, noi putem să ne trezim cu așa-numite mișcări de-a lungul hotarului dintre F. Rusă și Ucraina, mai degrabă acest lucru îl văd, ei direct au intrat doar în Crimeea și atunci când a început conflictul dintre Georgia și Osetia, cu pretextul să își protejeze asociații, acum pot face la fel în privința Dombasului să creeze o fâșie de-a lungul hotarului din așa-numitei republici. Dar nu cred că își vor dori integrarea acestor teritorii, trebuie să ai și potențial economic, Crimeea pentru ei este un cost foarte mare.
Zona de Securitate: Tot se vorbea la aceste negocieri despre o împărțire a sferelor de influență, noi cumva ne dădeam seama că Republica Moldova este parte a acestor negocieri, ce cunoașteți dvs, cum se negociază?
Lilian Carp: Nu cunoaște nimeni, nici măcar oficiali de rang înalt europeni, cu atât mai mult aici la Chișinău. Nu se știe ce s-a discutat în acest birou la Geneva. Negociază ceea ce privește securitatea, în rest, privind teritorii, suveranitatea țărilor oficialii americani au declarat că statele sunt în drept să decidă soarta, în rest nimeni nu știe cum s-a negociat.
Zona de Securitate: Se preconizează o nouă tensiune între Tiraspol și Chișinău, mai concret, s-a anunțat că fermierii din zona de securitate nu vor avea acces liber la terenurile lor, iar oamenii trebuie să aibă o certitudine ce să facă, să își semene terenurile?
Lilian Carp: Haideți să vedem când au fost făcute aceste declarații și noi vedem când se dorește ceva din stânga Nistrului sau din F. Rusă au loc asemenea acțiuni de sabotaj și întotdeauna problema fermierilor din Dubăsari este pe agendă, este cel mai ușor să șantajeze prin acest subiect, am avut perioada și cu liceele din stânga Nistrului, pe care întotdeauna au pus presiune pentru a obține ceva, iar Chișinăul a răspuns doar prin intermediul instituțiilor de stat prin intermediul Comisiei Unificate de Control, sau fac asta pentru a se așeza la masă la alt nivel. După cum văd eu, Federația Rusă dorește, ca atunci când se va discuta despre securitatea în zonă, aici va fi la pachet Ucraina cu Republica Moldova, vrea să prezinte Moldova ca un conflict intern, ei s-au așezat la masa de discuții ei vorbesc între ei, noi nu putem să intervenim în aceste discuții și în remedierea conflictului, cel puțin așa este logica, este corect o să arate timpul. Noi ne dorim să avem parteneri în soluționarea acestui conflict pe cale diplomatică, repet, eu nu cred că R. Moldova are capacitatea să rezolve de una singură acest conflict.
România în formatul 5+2
Zona de Securitate: Una din platformele unde Moldova poate discuta acest conflict cu partenerii externi este Formatul 5+2, foarte discutat acest format, sunt și discuții pro sunt și contra, se discută despre reconfigurarea acestui format și introducerea României în negocieri. Cum vedeți prezența unui stat ca România în aceste negocieri?
Lilian Carp: Noi trebuie să vorbim despre eficiența acestui format, noi vedem că el în anumite perioade a livrat rezultat în anumite nu, este de revizuit cum trebuie să funcționeze acest format. România ar fi un partener în plus privind soluționarea acestui conflict. Prin intermediul României ajungem să ne conectăm la piața energetică europeană, dar și alte acțiuni care vor ajuta ca Republica Moldova să își diversifice sursele de energie, pentru că dacă nu vom avea o diversitate, întotdeauna vom fi dependenți. În asemenea condiții când România devine cel mai important partener economic, cel mai important avocat privind integrarea in UE, România ar fi benefică și în aceste discuții. Întrebarea este dacă cei care au acceptat formarea acestui format sunt gata să îl modifice pentru că toată lumea trebuie să accepte un actor nou, pentru că acest actor trebuie să își prezinte interesele în zonă. Trebuie să fie clar că calea militară nu este o soluție și nu trebuie să ajungem la calea militară, Armata este ultima monedă pe care trebuie să o joace o națiune, iar noi nu ne dorim acest lucru.
Zona de Securitate: Vă întreb de România, deoarece în ultimul timp s-a observat un ping pong dintre Ambasada SUA la București și Ambasada F. Ruse la București, despre ce a fost în Moldova: Război Civil, a fost un război moldo-rus, dvs sunteți și istoric dacă puteți să puneți un punct, chiar și Ambasadorul Republicii Moldova în România a spus că nu a avut loc în Moldova niciodată un război civil.
Lilian Carp: Cu asta și am început, în Moldova nu a fost niciodată un război Civil, noi avem un acord de încetare a focului dintre Republica Moldova și Federația Rusă. Atât. Această regiune a fost creată cu ajutorul armatei a 14, deci haideți să nu ne ascundem după deget.
Zona de Securitate: De ce Rusia insistă atât de mult?
Lilian Carp: Federația Rusă niciodată nu va recunoaște așa cum nici în Donețk sau Lugansk, nu-și vor recunoaște prezența. Deci ei sunt inovatorii acestor războaie hibride. Acesst schimb de replici dintre diplomația rusă să română au mai fost și ele constant mai apar, dar și din cazua acestor evoluții istorice care au fost.
Zona de Securitate: Se creează o impresie că această situație este alimentată și de prezența pacificatorilor ruși în Republica Moldova și această activitate a lor în regiune pe care Rusia o declară cea mai de succes misiunea lor din spațiul post-sovietic. Când vorbim de această misiune trebuie să menționăm și de Comisia Unificată de Control care, vrem să credem că conduce această misiune, dvs v-ati întâlnit cu Generalul Solonenco care este președintele CUC din partea RM?
Lilian Carp: Eu sper că și azi ajunge la mine, trebuie să discutăm despre incidentul cu Poșta Moldovei, am mai vorbit și anterior, problema este că aceste relații nu sunt instituționalizate dar personalizate deocamdată, ca nu de fiecare dată să ajungem la domnul general pentru ca el să fie persoană care să rezolve acest conflict, dar instituțional să fie.
Zona de Securitate: Ce părere aveți despre această misiune, pentru că vedem că acești militari se antrenează, cazul de la Cocieri cazul cu Poșta Moldovei oprită și percheziționată și cu această liberă circulație care așa și nu e liberă, ce părere aveți, trebie ea reformată?
Lilian Carp: Nouă trebuie să ne fie foarte clar, noi avem o zonă pe care Republica Moldova nu o controlează sub nicio formă, noi încercăm integrarea acestei regiunii prin metode diplomatice, pe dealtă parte noi cunoaștem că această regiune este alimentată atât financiar cât și din punct de vedere a securității de o armată a Federației Ruse pe teritoriul ei, regulele au fost și mai dure anterior. Noi încercăm să obținem mai multe facilități pentru cetățenii noștri din stânga Nistrului, mai ales cu drepturile omului care sunt încălcate. Nu este o relație simplă. Este o regiune care întotdeauna poate fi actualizată dacă interesul va fi necesar. Ea nu poate fi atât de eficientă cum e Ucraina care are hotar comun cu Federația Rusă, norocul nostru aici e că nu avem hotar comun, dacă am fi avut hotar comun, noi am fi avut mari, mari probleme din punct de vedere al securității. Noi chiar dacă suntem o țară neutră , declarată neutră, trebuie să o recunoască și ceilalți că suntem țară neutră, da. Trebuie să recunoască. O țară neutră cu prezența unor trupe străine, înseamnă că îi este încălcat statutul acestei neutralității.
Zona de Securitate: Moldova poate cumva influența situația?
Lilian Carp: Moldova poate doar pe cale diplomatică, iarăși, noi încercăm prin diferite întruniri, Convenția de la Istanbul, când fost decis în cât timp vor pleca trupele Ruse, în anul 2002 și este anul 2022 și trupele sunt pe loc. Rusia nu și-a respectat niciodată angajamentele internaționale, foarte rar în aceste condiții, cum am mai spus, singuri noi nu vom soluționa această problemă. Dacă vom fi lăsați de unii singuri, percepția mea este că noi nu vom putea face față.
Zona de Securitate: Este la fel ca și cu acest contract cu Gazprom, când suntem impuși să achităm la zi, iar datoria regiunii transnistrene nu este afectată deloc.
Lilian Carp: Asta încă odată demonstrează interesul pe care-l au în regiune. O bună parte din întreprinderile din stânga Nistrului sunt privatizate de anumiți cetățeni ai FR și e clar că ei alimentează acele întreprinderi ca să-și poată plăti impozite să întrețină acel regim.
Cronologia unei datorii plătite. Moldova a achitat de trei ori datoria regiunii transnistrene la gaz
Zona de Securitate: Fiind noi semnatarii acestui contract, nu putem influența? De ce Gazprom nu cere să fie achitată datoria din stânga Nistrului?
Lilian Carp: Ei au plătit pentru luna trecută, este pentru prima dată așa în istorie când eu ai plătit pentru gaz ceva, nu cunosc mai multe detalii dar știu că o parte au achitat.
Zona de Securitate: Cum ar fi putut să achite atâta timp cât cetățenii din stânga Nistrului au alte tarife?
Lilian Carp: Nu cunosc, este un subiect care mă depășește, dar știu că au achitat ceva. Acest lucru se va întâmpla până noi nu vom avea o altă sursă de alimentare cu energie, cu carburanți, cu gaz, noi o sa depindem de această situație. După ce vom rezolva această situație și noi am început rezolvarea, o bună parte se va vedea peste trei ani de zile, privind energia electrică. Cu resursele de gaze noi trebuie să ne asigurăm că vom cumpăra gaz mai ieftin vara și îl vom depozita și putem asta doar în Ucraina sau România, pentru că noi nu avem depozite, așa a fost atunci, eram priviți în timpul sovietic ca parte regională împreună cu Ucraina.
Zona de Securitate: Aceste crize afectează viața oamenilor de pe ambele maluri, vedem această diferență care se conturează, cum trăiesc oamenii de pe malul stâng și cum trăiesc oameniii de pe malul drept, ați avut ocazia să mergeți în regiune în ultimul timp?
Lilian Carp: Eu de foarte mult timp am interzis să într-acolo de prin 2009. Nu pot intra, am deținut anumite funcții publice și din 2011, până atunci am mai fost odată, dar de atunci nu am intrat, având anumite funcții am intrat în acea listă în care nu mi se permite să intru.
Zona de Securitate: Cum vi se pare această situație, oamenii din stânga Nistrului au vot atât pentru dvs cât și pentru alți deputați.
Lilian Carp: Clar că este o situație absurdă. Ei pot intra pe teritoriul Republicii Moldova, tu nu poți intra tot pe teritoriul R. Moldova care nu este controlat din punct de vedere politic, administrativ. Este o situație, nu una dintre cele mai plăcute, dar cunoaștem ce este acolo, mai discutăm cu lumea din stânga Nistrului, deci situația economică și acolo e destul de complicată, chiar dacă au prețuri mici la energie, gaz și alte servicii, asta nu recuperează veniturile. Nu în zadar foarte mulți vin la noi pe malul drept să muncească. Plus există acest monopol al holdingului Sheriff și alți agenți economici nu mai pot să apară.
Zona de Securitate: Noi suntem în aceeași situație, foarte mulți jurnaliști de pe malul drept nu au acces liber în regiune, pe când jurnaliștii din stânga Nistrului au acces, aici, vin la evenimente nimeni nu le interzice și e normal să nu le interzică, dar după un ultim studiu realizat de Centrul pentru Informare și documentare NATO s-a conturat problema știrilor false și a propagandei ar fi una dintre cele mai mari probleme de securitate pe care oamenii deja o sesizează. Noi am avut în 2017 această lege care interzicea difuzarea unor programe analitice din F. Rusă și nu s-a mai revenit la această interdicție. Aveți în plan să reveniți la această lege și să interziceți difuzarea acestor programe care sunt foarte nocive pentru spațiul nostru informațional?
Lilian Carp: Doar interzicerea asta nu înseamnă și automat rezolvarea problemei. Noi am avut și o dezbatere publică dacă vă aduceți aminte la sfârșitul lunii septembrie în ceea ce privește securitatea informațională și securitatea de indentitate, a fost într-o singură dezbatere acolo unde am vobrbit despre securitatea informațională din R. Moldova. Soluții nu există, cu excepția Franței, toată Europa este sub un asediu de știri false care e plătită la greu, scot bani pentru a fi tradus în orice limbă, cumva tot spațiul european este afectat, doar în Franța, așa-numita lege Macron, ea lucrează doar pe durata campaniilor electorale, toate site-urile care sunt nocive, împotriva statului, știri false toate sunt închise. În urma alegerilor locale toate partidele care erau sub 30% care erau alimentate de aceste site-uri au coborât de la 30% la sub 14%, deci au ajuns să se prăbușească. Ăn R. Moldva noi lucrăm la o asemenea abordare și am trimis către ministerul justiției să le discutăm și iarăși, cum am spus să cu mandatul de securitate și cu registrul unic de evidență al interceptărilor, exact și aici ne dorim ca acele decizii care vor fi luate, privind limitarea unor acțiuni nocive de propagandă să nu îngrădească și dreptul la liberă exprimare, pentru că noi trebuie să știm exact unde este această linie roșie, între libera exprimare, știri false și propagandă.
Zona de Securitate: Deci modelul francez ar fi mai potrivit?
Lilian Carp: Modelul francez este dezbătută activ, eu am fost și la Geneva la sfârșitul lunii noiembrie și am discutat în cadrul unui seminar acest subiect, deci modelul francez este o soluție, dar este privit de mai mulți experți că ar îngrădi cumva dreptul la libera exprimare și ea funcționează doar pe durata campaniei electorale și atât. Trei luni de zile, mai departe ea nu funcționează, dar se caută soluții, toate guvernele din Europa caută soluții. Sunt metode mai radicale asa cum sunt țările baltice, pur si simplu interzic și aici s-a terminat cu…Noi luăm în calcul mai multe acțiuni ele vor fi vociferat în timpul apropiat, am spus, deciziile trebuie să fie la limita dintre drepturile omului la libera exprimare, dar și dreptul omului de a nu fi manipulat.
Zona de Securitate: Cazul țărilor baltice nu este examinat pentru că este prea radical, da?
Lilian Carp: Este examinat și cazul țărilor baltice, dar v-am spus, deciziile trebuie să fie luate în conformitate cu dreptul la informație.
Zona de Securitate: La final de vrem doar să vă transmitem discuția cu un locuitor al regiunii, foarte supărat pe tot nu doar, guvernare, pentru că trăiește în astiuția din regiune deja de 30 de ani și ne-a rugat să transmitem când avem ocazia celor de la putere să să nu vă fie frică să aplicați legea și în stânga Nistrului, sperăm acă acest mesaj va fi auzit.
Lilian Carp: Sunt sigur că dacă vom fi înțelepți și vom avea acea susținere din partea misiunilor diplomatice, vom reuși împreună, iar ordinea constituțională va fi pe întreg teritoriul R. Moldova.