Fost vicepremier pe Reintegrare: Legalitatea a fost adusă și la hotarul comun pe care îl avem cu Ucraina

01.09.2021 – Punctul de trecere „Cuciurgan-Pervomaisc”

Fost vicepremier pe Reintegrare: Legalitatea a fost adusă și la hotarul comun pe care îl avem cu Ucraina

Începând de astăzi, 1 septembrie, Ucraina nu mai permite intrarea pe teritoriul său a automobilelor cu numere transnistrene. Interdicția a intrat în vigoare chiar dacă Chișinăul a cerut amânarea acesteia, trimițând la Kiev o notă diplomatică în care solicita accesul automobilelor transnistrene până pe 10 ianuarie 2022, nota însă a fost respinsă de Oficialii ucraineni.

Potrivit reprezentanților Biroului, solicitarea a fost necesară ca urmare a evidențierii unor elemente de sensibilitate care ar putea afecta interesele oamenilor din stânga Nistrului. Ar fi vorba în primul rând despre faptul că doar 5 % din numărul total al autovehiculelor din regiunea transnistreană sunt înmatriculate cu plăcuțe de înmatriculare neutre.

Am discutat cu fostul viceprim-ministru pentru reintegrare, Alexandru Flenchea, despre procesul de schimbare a plăcuțelor neutre și de ce numărul acestora este de doar 5%. Am aflat că de fapt numărul persoanelor care ar avea nevoie de plăcuțe neutre este mai mic decât estimează Biroul de Reintegrare.

„Numărul aparent nu este mare, dar sunt câteva lucruri foarte importante pe care trebuie să le înțelegem. Nimeni nu cunoaște în realitate câte unități de transport sunt în regiunea transnistreană, noi nu avem decât datele pe care ni le-a prezentat Ignatiev și Krasnoselski. Mecanismul agreat de Chișinău și Tiraspol și aplicat din 2018, de înmatriculare a unităților de transport în regiune în  comun, a fost cu scopul de luare la evidență a mijloacelor de transport ca să le putem legaliza. Respectiv noi nu putem spune care este procentul celor inmatriculati. E valabil pentru fiecare loc în lume la fel și pentru regiunea transnistreană că, nu toți cei care dețin un automobil în proprietate călătoresc regulat în străinătate, sau nu toți o fac cu automobilul propriu. Este o minoritate, este valabil în oricare parte a lumii. 

Alexandru Flenchea, fost vicepremier pentru Reintegrare

Au fost făcute evaluări directe și indirecte, care ar fi numărul proprietarilor de autoturisme din regiunea transnistreană care călătoresc cel puțin odată în an peste hotarele Republicii Moldova, eu am făcut calcule, știu că și autoritățile au făcut aceste calcule pentru anul pre pandemic 2019 și cifra arată că sunt aproximativ 10 mii de automobile din regiunea transnistreană care 2019 au părăsit Republica Moldova și s-au întors în regiune cel puțin odată în decursul unui an calendaristic. Deci dacă noi luăm ca reper cifra aceasta vedem că mai mult de jumătate din cei care călătoresc și-au reînmatriculat mașina.” 

Una din cauzele invocate de locuitorii regiunii privind nedorința de a schimba plăcuțele ar fi că e nevoie de permis de timp moldovenesc, în realitate însă nu ar fi o problemă, deoarce acest proces este unul simplificat pentru stânga Nistrului, spune fostul șef de la Reintegrare.

 „36 de mii de locuitori ai regiunii transnistrene au permise moldovenești, iar pentru cei care nu le au, încă, în 2020 pe 11 martie în ședință de Guvern noi am aprobat modificări la regulament privind eliberarea permiselor și a fost aprobat regulamentul nou unde un articol aparte ține de conducătorii din stânga Nistrului, care pot să-și schimbe permisul de conducere transnistrean în unul moldovenesc, legal absolut simplificat, fără examen. Asta nu se face de la sine, este nevoie de inițiativă din partea conducătorului auto, dar asta e valabil pentru oricine și dacă vrei sa calatoresti peste hotare trebuie să îndeplinești un set minim de condiții.” 

Reieșind din confuziile care au fost în ajunul datei de 1 septembrie, când nu se știa clar ce se va întâmpla, deoarece inițial reprezentanții Serviciului Vamal din Odesa au postat din greșeală un mesaj în care anunțau despre amânarea interdicției, Flenchea susține că cel mai important în această situație este faptul că legalitatea va fi adusă și la hotarul comun.

„Singurul lucru care contează aici este că procesul care l-am pornit în 2018, acele înțelegeri pe care le-am încheiat cu partea ucraineană, urmează deja să între în vigoare și legalitatea va fi adusă și la hotarul comun pe care îl avem cu Ucraina.”

Interdicita a intrat în vigoare și mașinile cu plăcuțe transnistrene într-adevăr sunt întoarse la frontiera Ucraineană. Potrivit presei de la Tiraspol, toate rutele companiei „Autogările Transnistriei” în direcția Odesei au fost oprite de granicerii ucraineni, iar oamenii au treacut frontiera pe jos.

În ce privește rutele spre Rusia, acestea sunt efectuate doar de companii de transport cu numere moldovenești sau străine.

Ieri liderul separatist de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, a cerut Chișinăului convocarea de urgență a grupurilor de lucru comune pe probleme de transport, în legătură cu interdicția de a traversa frontiera de stat a Ucrainei începând cu 1 septembrie. Krasnoselski a cerut anterior un time out de o jumătate de an pentru punerea în aplicare a acestei interdicții. Acum, acesta dă vina pe guvernarea apropiată de Igor Dodon pentru perpetuarea acestei probleme. „Problema a rămas moștenire de la guvernarea apropiată de Igor Dodon și Partidul Socialiștilor”, a declarat acesta.