
Protest împotriva federalizării, 2003/ Europa Liberă
Fost ambasador în SUA: „Este evident că Moscova și-ar dori un ”Plan Kozak 2”
„Este evident că Moscova și-ar dori un ”Plan Kozak 2” pus în discuție, dar nu simte încă până unde ar putea împinge acest subiect în actuala configurație politică la Chișinău.” De această părere este fostul ambasador al Republicii Moldova în Statele Unite ale Americii, Igor Munteanu, care comentate pa pagina sa de Facebook vizita șefului-adjunct al Administrației Președinției Federației Ruse, Dmitrii Kozak, care a ajuns în această seară, 11 august, la Chișinău.
Fostul ambasador susține că vizita lui Kozak are multe scopuri și nicio certitudine, totuși, reeșind din statutul său oficial, vizita nu trebuie tratată superficial ori cu sarcasm.
Acesta a punctat mai multe repere de care ar trebui să țină cont în timpul discuțiilor oficialii moldoveni. Referitor la problematica transnistreană Munteanu a setat ca priorități: reluarea evacuării trupelor, munițiilor și echipamentului militar ce staționează ilegal în stânga Nistrului; limitarea finanțării regimului separatist și încetarea menținerii așa-zisei reprezentanțe oficiale a regiuni separatiste la Moscova.
„1. Orice idei de „resetare” a dialogului RM-FR trebuie gestionate cu foarte multă atenție, de prioritate fiind: (1) reluarea evacuării trupelor, munițiilor și echipamentului militar din RM (aflat în raioanele sale estice), (2) limitarea finanțării regimului separatist, în disonanță flagrantă cu prevederile Tratatului politic moldo-rus din 2001, și poate chiar (3) încetarea menținerii unei reprezentanțe oficiale a unei regiuni separatiste (PMR) la Moscova, amplasată într-o zonă centrală a Moscovei: улица Поварская, дом 11, строение 1, кабинет №35 (район Арбат).
Este evident că inaugurarea acestei reprezentanțe, sponsorizarea regimului de la Tiraspol contrazic flagrant obligațiile Rusiei (consemnate în Tratatul Politic din 2001) de a recunoaște integritatea, unitatea și indivizibilitatea RM.
2. Pentru că relațiile comercial-economice RM-Rusia sunt azi atât de mediocre, încât pot fi înscrise în ”cartea roșie”, iar creditele promise în 2020 s-au făcut praf și scrum, ar trebui de înțeles că singurul motiv al acestei vizite ține de: Unu, tatonarea reversibilității cursului pro-UE (formula ”ne integrăm și cu Estul și cu Vestul” era abil exploatată la Moscova). Doi, Moscova și-ar dori ca Tiraspolul (și elitele sale) să joace un rol cât mai influent în procesul politic din RM, dar, orice evoluții viitoare nu ar trebui să lezeze categoric niciuna din atribuțiile regimului, condus de serviciile militare de contraspionaj. Trei, vizita lui Kozak la Chișinău ar fi un ”substituent” al vizitei cerute de Chișinău pentru o întâlnire la nivel înalt cu Președintele V.Putin, într-o acțiune de prevenire timpurie a unor subiecte pe care Moscova în mod tradițional ”nu le înghite”.
3. Mesajul VPM D.Kozak ar trebui în acest fel să demotiveze noua guvernare de la Chișinău să ”escaladeze” (în opinia lor) subiectul ”evacuării militarilor ruși din regiune, a munițiilor și tehnicii militare, pe care RM le califică drept o violare a Tratatului politic, o restanță deliberată și un pericol de securitate, în contradicție cu Tratatul de pace și prietenie din noiembrie 2001 (RM-Federația Rusă). Mesajul VPM D.Kozak ar fi că ”RM își face sieși rău dacă, (1) contrazice teza după care militarii ruși au un rol pozitiv în prevenirea războiului, (2) că acești militari nu pot fi evacuați din cauza Ucrainei, și că (3) RM nu recunoaște rolul pozitiv al Misiunii de pacificare (!), formată din 3 contingente de militari, instalați prin prevederile Acordului de încetare a focului din 21 iulie 1992. VPM va încerca să reducă anumite revendicări, îndemnând spre o gestionare ”rațională” (în opinia Moscovei!) a așteptărilor, mai ales că actualul format de mediere/observare ”5+2” îi servește pe deplin interesului său declarat, de menținere a conflictului înghețat, atrăgând concesii repetate regimului său satelit, care-și ține oamenii săi la Tiraspol cât mai loiali și mai ”bine îngrășați”, inclusiv în rezultatul unui comerț extern activ cu UE, dar și din ”cashbackurile” din energie.
Concluzie: Este evident că Moscova și-ar dori un ”Plan Kozak2” pus în discuție, dar nu simte încă până unde ar putea împinge acest subiect în actuala configurație politică la Chișinău. Totodată, Moscova și-ar dori ca ideile sale să răsară dintr-un sol prielnic local; să adie cât mai puțin a dictat, a impunere cu forța, a ultimatum, preferând mai degrabă să utilizeze, atât cât poate, eschivele, soft-power-ul, tentațiile oamenilor noi în politică și căutarea de ”good will”. Ce înseamnă ”good will” în noua configurație urmează să aflăm,” a scris Munteanu.
***
Reprezentantul special al președintelui rus Vladimir Putin urmează să aibă o întrevedere cu președinta R. Moldova, Maia Sandu.
„Președintele R. Moldova este responsabil pentru politica externă, mă voi întâlni cu Dmitrii Kozak, iar la această întervedere vor participa și ministrul de Externe Nicu Popescu și vicepremierul pentru reintegrare Vladislav Kulminski, care sunt implicați în soluționarea conflictului transnistrean”, a spus președinta Sandu ieri după ședința Consiliul Suprem de Securitate.
Dmitri Kozak este autorul planului de reglementare a conflictului transnistrean, din 2003, cunoscut drept „Memorandumul Kozak”. Acesta presupune constituirea unui stat moldovenesc federal asimetric și staționarea trupelor rusești pe teritoriul R. Moldova pentru încă 20 de ani (până în 2023). Planul stipula că viitoarea federație va avea un parlament bicameral: Camera reprezentanților (cu 71 de deputaţi) şi Senatul (cu 26 de senatori, dintre care 13 reprezentanți ai Republicii Moldova, 9 ai regiunii şi 4 ai Găgăuziei).
Se propunea ca limba de stat să fie „moldoveneasca, iar limba oficială pe întreg teritoriul republicii federative – limba rusă”, fără a se preciza care este diferența dintre limba de stat şi limba oficială.