După vandalizarea școlilor cu predare în limba română din regiunea transnistreană, în 2004, numărul elevilor, într-o ușoară creștere

Sursă foto: Facebook/Salvați școlile din Transnistria

După vandalizarea școlilor cu predare în limba română din regiunea transnistreană, în 2004, numărul elevilor, într-o ușoară creștere

Eevoluția numărului de elevi din șolile cu predare în limba română din regiunea transnistreană pe parcursul ultimilor 5 ani se află într-o permanentă creștere, anunță Biroul Politici de Reintegrare. Dinamica comparativă a cifrelor fiind de 1341 de elevi pentru anul de studii 2016-2017 și de 1650 de elevi pentru perioada 2021-2022.

„Deși în ultimii ani numărul copiilor este într-o ușoară creștere, această dinamică este nesemnificativă raportat la anul de studii 2004-2005 (3787 elevi) sau în comparație cu anul 1998-1999 (5619), adică perioadele de criză și de exercitare a presiunilor premeditate din partea Tiraspolului au lăsat o amprentă semnificativă nefastă și aceasta nu poate fi conexată doar cu tendințele demografice și migraționale specifice perimetrului dat.”

Situația numărului mic de elevi, este strâns conectată și de problema lipsei unor sedii proprii în comun cu terenurile aferente acestora, adaptate exigențelor curente și cu infrastructura de calitate/ spațiu corespunzătoare, or, anume acest aspect reprezintă o relevanță strategică ce rămâne a fi nesoluționat până în prezent și nu marchează progrese sesizabile. „În pofida insistențelor neîncetate în toate formatele de negocieri cu Tiraspolul, care se arată dezinteresat și contramandează ani în șir discuțiile de substanță pe acest subiect.”

Evoluția numărului de elevi din scolile cu predare în l.română, r. transnistreană //Sursa: Biroul politici de reintegrare//20.12.21

Biroul informează că situația cu privire la desfășurarea procesului educațional pe toate dimensiunile sale în cele 8 instituții de învățământ cu predare în limba română din regiunea transnistreană se află la un control permanent atât din partea Ministerului Educației și Cercetării, cât și la Biroul politici de reintegrare, inclusiv în partea ce ține de necesitatea sporirii atractivității acestora în regiune.

„Creșterea se datorează sporirii atractivității procesului educațional oferit conform standardelor cadrului normativ în vigoare, calității studiilor prestate și a perspectivelor de a continua învățământul la următoarele nivele în instituții performante și prestigioase din țară și de peste hotare, sprijinului constant din partea Guvernului Republicii Moldova și a investițiilor neîncetate în dezvoltarea tinerei generații, cu atragerea inclusiv a suportului donatorilor externi relevanți.”

Urmăriți mai jos o scurtă retrospectivă a situației școlilor românești din stânga Nistrului și presiunile la care sunt supuse și în prezent