DOC. Sub presiunea rusă, Moldova a cerut Ucrainei să amâne obligația pentru șoferii din regiunea transnistreană de a avea numere neutre

DOC. Sub presiunea rusă, Moldova a cerut Ucrainei să amâne obligația pentru șoferii din regiunea transnistreană de a avea numere neutre

La solicitarea Republicii Moldova, Ucraina ar fi amânat până anul viitor obligația pentru șoferii din regiunea transnistreană de a avea numere de înmatriculare neutre pentru a putea traversa forntiera ucraineană. Acest termen a fost amânat deja de mai multe ori, iar obligația urma să intre în vigoare pe 1 septembrie. Împotriva intrării în viagoare a deciziei moldo-ucrainene în tot acest timp a fost Federația Rusă și regimul ilegal de la Tiraspol.

Sâmbătă, Serviciul Vamal Odesa a anunțat că șoferii din regiunea separatistă a Republicii Moldova vor putea circula în Ucraina cu numere transnistrene până pe 10 ianuarie 2022. Deși anterior Serviciul Vamal ucrainean anunța că este pregătit să aplice restricția începând cu 1 septembrie.

Zona de Securitate a obținut nota diplomatică trimisă la Kiev de către Ministerul de Externe. Din notă reiese că a fost expediată, miercuri, 25 august, însă autoritățile de la Chișinău nu au anunțat despre luarea acestei decizii nici până astăzi, 30 august. Chișinăul nu a invocat vreun motiv în scrisoarea trimisă la Kiev.

Solicitarea trimisă de Chișinău la Kiev

Am încercat să obținem o reacție din partea Biroului și a Vicepremierului pentru reintegrare, Vladislav Kulminski, acesta însă nu ne-a răspuns la telefon.

Ultima dată obligativitatea pentru șoferii transnistreni de a circula în Ucraina cu numere neutre a fost amânată pe 15 ianuarie 2021, iar decizia a atras atunci numeroase critici. La fel ca de această dată amânarea nu a  fost anunțată pe canalele oficiale, ci de fostul deputat Igor Munteanu, care a prezentat în acest sens nota diplomatică trimisă la Kiev, în adresa MAE al Ucrainei. Munteanu a învinuit atunci ministerul de sabotaj. În luna ianuarie Ministerul de Externe justifică cererea către Kiev de a admite maşini cu numere transnistrene prin faptul că „ cetățenii din stânga Nistrului nu sunt suficienți de informați despre noile reguli”.

Într-adevăr, după anularea din ianuare s-a dat start unei campanii de informare care potrivit Biroului avea rezultate și se întegistra o dinamica pozitivă, însă ciferele arată peste 5 mii de plăci neutre au fost eliberate din 2018 până în prezent, iar datele din luma mai arătau că din 2018 au fost preschimbate doar 321 de premise.

Presiuni

Tiraspolul s-a arătat nemulțumit de interdicția de a intra în Ucraina cu numere transnistrene, convenite între Chişinău și Kiev, acuzând autoritățile moldovene de presiuni politice. Așa-zisul minister de externe de la Tiraspol susținea că interdicția ar încălca acordurile existente în procesul de negociere și ar agrava tensiunea dialogului. Deși aceasta este o decizie care trebuia să fie implementată cu mult timp înainte și face partea din înțelegerea privind mecanismul de înmatriculare a autovehiculelor din stânga Nistrului ce a fost stabilit prin Legea nr.170/2018. Vitaly Ignatiev și-a expus poziția în timpul unei întrevederi cu șeful misiunii OSCE în Moldova, Klaus Neukirch ce a avut loc la Tiraspol.

Viceprim-ministrul rus și apropiat al lui Putin, Dmitri Kozak, care a fost în Moldova pe 12 august declarat că a primit asigurări de la președinta Maia Sandu că  înterdicția ce urma să intre in vigoare la 1 septembrie va fi amânată, ceea ce și s-a întâmplat după solicitarea trimisă la Kiev la 13 zile de la vizita acestuia.

Anterior și Duma de Stat a Rusiei încearcă să influențeze decizia comună a Republicii Moldova și Ucraina, Fracțiunea Partidului „Edinaya Rossia” a propus deputaților să examineze și să adopte un document cu privire la „Planurile și acțiunile Moldovei și Ucrainei, care duc la sabotarea reglementării conflictului transnistrean”.

Reacții

Fostul deputat din platforma DA, Alexandr Slusari  a reacționat la această decizie întrebându-se de ce Serviciul vamal Odesa informează cetățenii Republicii Moldova despre această amânare.

Vreau să înțeleg cine a luat asemenea decizie. Nu am auzit să fie discutat subiectul în cadrul Guvernului. De ce aflăm o informație atăt de importantă de la serviciul vamal Odesa ?
Sunt curios să cunosc motivele acestei amânări, dacă informația este veridică. Ar fi a treia prelungire a termenului introducerii în Transnistria plăcuțelor de înmatriculare neutre (nici măcar nu e vorba de plăcuțile moldovenești).
Căt se poate de cedat unilateral ? Guvernările precedente au transformat rezolvarea conflictului transnistrean într-o stradă cu circulație în sens unic. Spre Tiraspol. Ei, acolo erau interese oligarhice obscure comune și dependența puternică a unor politicieni corupți de Moscova. Acum de ce guvernarea merge cu aceeași paradigma nocivă pentru Republica Moldova?, a scris Slusari pe pagina sa de Facebook.